Sa gandim un scenariu: esti la job, este ora 3 p.m. si parca nu mai ai chef de munca. Te gandesti la iesirea din seara aceasta si cauti “Cele mai bune restaurante din Bucuresti”, chiar iti indrepti usor monitorul pentru ca seful sa nu te vada. Pentru ca pozele sunt atat de graitoare, ii dai un mesaj privat prietenei/prietenului pe Facebook Messenger sau pe alta retea de socializare pentru a-i starni curiozitatea.

 

Dark Social

sursa foto: heise-regioconcept.de

Felicitari, esti dark social, esti in pas cu noul concept atat de vehiculat in articolele despre tendinte in digital. Din pacate, putine astfel de articole explica termenul, lasand cititorii sa caute sau sa se simta usor inferiori ca iarasi le-a “scapat” ceva. Prima data eu l-am descoperit intr-un articol despre cariera si, sincer, am crezut ca este o noua modalitate de a recruta.

In fond, am cam facut tot ce inseamna dark social fara a-l numi asa: am share-uit articole one-to-one, am folosit mesageria Facebook, Whatsapp, am dat e-mail, am postat pe Facebook doar pentru anumiti prieteni, excluzand anumite persoane, am creat mici grupuri de conversatie alcatuite din 2-3 persoane. Conform http://blog.hootsuite.com, dark social este responsabil de 60% din traficul referral al multor site-uri. Asadar, ma intreb, de unde puterea aceasta misterioasa, de unde vine dark social si unde se indreapta, cum ne influenteaza in viata de zi cu zi?

Ce este dark social si de ce se numeste asa

Orice trafic este atribuit unei surse, insa dark social nu este atribuit unei surse cunoscute cum ar fi o retea de socializare sau Google search.

Blogul hootsuite.com prezinta exemplul unui link pe care il share-uiesti pe Twitter. Ti se va deschide o fereastra cu urmatorul tag: “%2F&source=Shareaholic&related=shareaholic care indica ca referrer-ul articolului a fost un social sharing. Daca dai click pe link vei fi directionat intr-un link cu urmatorul tag: “&utm_medium=social&utm_source=twitter”

Link-urile dark social nu contin referrer data. Cele mai cunoscute exemple de link-uri dark social sunt cele copy-paste in e-mail-uri, in mesajele pe Facebook sau in text message care nu primesc in mod automat tracking codes, singura exceptie fiind atunci cand sunt copiate direct cu tag-ul inclus.

Probabil ca ai observat in Analytics trafic direct pe anumite articole cu titluri mai putin obisnuite. Sansele ca cineva sa fi tastat acea combinatie de cuvinte cheie sunt foarte mici, prin urmare, singura explicatie pentru accesare si trafic fiind dark social.

Povestea Dark Social 

Istoria dark social a inceput in 2012 atunci cand Alexis C. Madrigal (contributing editor pentru site-ulwww.theatlantic.com) a facut o analiza a web traffic-ului si nu isi putea explica de unde venea acesta pentru ca nu avea referr-uri. A folosit Chartbeat, un tool care l-a ajutat sa descopere sursa traficului misterios care reprezenta 60% din totalul traficului. L-a numit dark social facand o corelatia cu dark energy, un termen folosit pentru a descrie o forma ipotetica de energie care patrunde in spatiu si accelereaza expansiunea universului.

Conform studiilor, 32% dintre persoanele chestionate share-uiesc numai in dark social: e-mail-uri, mesaje text, instant messages. Acestea transmit link-urile unor articole, video-uri si poze din urmatoarele domenii: entertainement, cariera, travel, stiinta, educatie. In plus, ratele de deschidere si numarul de click-uri pe link este mai mare daca informatia este transmisa prin dark social decat public, informatiile fiind percepute ca personale si recomandate de un prieten de incredere.

Un lucru e cert, nu putem urmari informatiile transmise one-to-one prin mesagerie, ceea ce putem face pentru cresterea traficului este sa oferim content valoros, unic, informativ.

 

Voi cat de des folositi Dark Social? Il preferati in locul informatiilor publice? 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *