Daca anii trecuti marile agentiile de turism investeau sume de aproximativ
150 000 de euro in campaniile de promovare (50% din bani erau directionati pe campania media, 40% pe seminarii şi materiale de prezentare şi 10% pe zona de internet), în 2009, bugetele de promovare au scazut direct proportional cu vanzarile si incasarile turoperatorilor.
Mai mult de atat, multi dintre directorii acestor agentii de turism chiar au renuntat la promovare si au intrat intr-o silenzio stampa, din care va fi dificil sa se relanseze. Au mizat pe faptul ca au deja clienti fideli care vor veni sa cumpere vacante fara a fi informati de ele din mass-media.
Insa, aceasta premisa este periculoasa intr-un mediu bazat pe competitie, pe cele mai bune preturi pentru sejururi si numeroase oferte speciale. Clientul fidel poate deveni, peste noapte, infidel agentiei de turism de la care cumpara vacante de 7 ani pentru ca bugetul de vacanta a fost redus.
Prin urmare, daca agentia de turism nu se pliaza pe bugetul si asteptarile turistului, daca nu il informeaza in timp util asupra noutatilor, ofertelor speciale, acesta va merge la o alta agentie cu oferte convenabile din punct de vedere financiar. De altfel, 2009 a fost anul clientului vanator de oferte speciale, cu preturi cat mai mici.
De aceea, marii turoperatori au inteles importanta mentinerii unui contact permanent intre departamentul de marketing si cel de PR pentru ca produsul sa atraga publicul si sa-l faca sa cumpere.
2009 este anul ofertelor speciale, ofertelor early-booking. Ofertele speciale au preturi mai mici cu 10% decat preturile normale. Tarifele sunt vizibil mai mici decat anul trecut. Perioadele de inscriere pentru aceste oferte speciale au fost prelungite de la o luna la alta, ceea ce a contribuit la cresterea vanzarilor.
Nu s-a mai mizat pe ofertele last-minute pentru ca presupuneau luarea unor camere in garantie si agentiile de turism nu aveau siguranta ca le vor vinde si ca isi vor acoperi costurile.
Departamentele de marketing au creat diverse oferte, pentru diverse categorii de turisti, de exemplu, vacante mai ieftine cu 100 de euro pentru seniori (peste 55 de ani) si tinerilor (pana in 25 de ani). Sunt oferte: platesti unul merg doi, se acorda bonusuri: cine, camere cu vedere la cine, tururi panoramice, sunt reduceri de 5 pana la 20% cu ocazia Sfantului Nicolae, Revelionului. Unele agentii de turism ofera vacante daca turistii cumpara carti si participa la tombola.
Toate aceste idei inedite de a face vacantele mai convenabile financiar au fost transpuse de departamentul de relatii publice in presa scrisa si online:
http://www.financiarul.com/articol_34060/targul-de-turism-reduceri-de-pana-la-20.html
http://www.cotidianul.ro/schimbarea_anului_in_india_1_000_de_euro-103101.html
Promovarea prin aceste mijloace a fost sustinuta de o atitudine deschisa a managerilor agentiilor de turism care au raspuns in mod constant solicitarilor din mass-media. Prin urmare, numele lor si ale agentiilor de turism au devenit constante in presa scrisa, online si in audiovizual atunci cand vine vorba de vacante.