Cea de-a doua parte a editiei cu numarul 134 Lumea SEO PPC a adus in prim plan indicatorii pe care merita sa-i folosim pentru a masura campaniile SEO. In acest caz userii nu mai acorda o atentie la fel de mare (ca in cazul campaniilor platite) culorilor, casetelor de call de action, paginii de finalizare a comenzii. Cum reausim sa-i convingem si ce asteapta companiile de la campaniile SEO? 

Mihai Aperghis

 

Am aflat raspunsuri de la: Mihai Aperghis, specialist SEO, fondator al agenției Vertify

Un studiu realizat anul acesta in randul a peste 50 small business-uri arata ce anume masoara acestea in campanile SEO.

Pe primul loc este Traficul din motoare de cautare (peste 50% din respondenti), pe locul 2 – lead-urile si conversiile, pe locul 3 – cuvintele cheie si ranking-ul. Ceea ce este interesant in cazul companiilor (care isi angajeaza o persoana de marketing online sau un departament SEO in house) este ca 20% dintre acestea nu masoara campaniile SEO.

Care este legatura dintre trafic, conversii si cuvinte cheie? Iata si o scurta exemplificare:

Keyword Ranking -> Traffic -> Conversii 

Din punct de vedere al business-ului, cele mai importante sunt conversiile (best) apoi traficul (better) si pe locul 3 – cuvintele cheie si ranking-ul (good).

De ce ar trebui sa ne uitam mai mult la trafic si la conversii fata de cuvintele cheie si ranking-ul lor? Conversiile inseamna venituri (revenue), iar veniturile inseamna ROI (return of investment).

Unele business-uri se uita mai mult la trafic decat la partea de conversii. De ce fac acest lucru? Iata cateva motive:

1. SEO nu inseamna si Conversion Rate Optimisation. Specialistii SEO au cea mai mica implicare in conversion rate optimisation. Acestia nu dau sfaturi despre fonturi, culori, butoane de call to action. Acestia se axeaza sa aduca cat mai mult trafic organic pe site.

2. Lead-urile din SEO nu pot fi mereu masurate. Daca intr-o campanie PPC avem optiunea sa alocam un numar de telefon special, astfel incat cei care dau click pe un ad, apeleaza numarul de telefon respectiv, iar noi putem masura conversia. In SEO nu avem aceasta optiune, prin urmare nu putem face diferenta intre traficul venit din direct, din social, din organic.

3. Trafic mic si conversii putine – in cazul business-urilor nisate. Daca incercam sa masuram succesul campaniei, vom descoperi probabil valori mici ale conversiilor (intre 0 si 3). Un metric important pentru a ne da seama daca campania SEO functioneaza sau nu este traficul.

4. Traficul organic nu converteste bine la inceputul unei campanii de SEO. La inceput ne axam pe continut, iar vizitatorii vin pe site vin pe cuvinte cheie mai informationale, cuvinte cheie care tind sa nu converteasca foarte bine.

Trebuie sa ne axam mai mult pe trafic. Care sunt motivele pentru care nu ne axam si pe cuvinte cheie?

1. Majoritatea traficului vine de pe cuvinte cheie long tail (ex: rochii negre, lungi din catifea pentru Revelion). Multe companii nu-si dau seama de acest lucru. Cuvintele cheie long tail au volum mic, nu le vom gasi in Google Adwords.

2. Cuvintele cheie long tail sunt imposibil de monitorizat. Explicatia vine chiar de la Google in foto de mai jos. Conform cifrelor Google 500 de milioane de cautari nu au mai fost efectuate niciodata si nu se repeta.

Screen Shot 2015-12-23 at 18.51.23

 

 

3. Cuvintele cheie nu reflecta intotdeauna intentia unui utilizator. Cine cauta rochii de Revelion nu cumpara intodeauna, poate vrea sa vada ce modele sunt potrivite. Asadar, sunt cuvinte-cheie care nu convertesc.

4. Spre deosebire de PPC, pe SEO nu poti sa faci campanie pe numeroase cuvinte cheie. De exemplu, acum 5-6 ani de zile, o agentie SEO oferea pachete de promovare pe 3 sau 5 cuvinte. Acum, acest lucru nu mai este posibil datorita guideline-urilor Google. Acesta este interesat sa ofere o pozitie de top site-urilor care au content de calitate.

 

Cuvintele cheie sunt un important indicator daca:

– avem schimbari de trafic

– daca site-ul este lansat de putin timp

– in cazul update-urilor Google (de exemplu, in USA, contul de Twitter este plasat pe pozitia 2, traficul scade insa exista aceasta explicatie a schimbarilor efectuate de Google)

– dorim sa separam traficul branded de cel non-branded. Rata de conversie pentru traficul branded este mai mare fata de traficul non-branded.

– vrem sa monitorizam pe ce cuvinte cheie apare site-ul promovat. Daca vrem sa aparem pe “rochii de Revelion” si nu avem un landing page, meta title, meta description, e momentul sa investim in aceste strategii SEO.

In Google Analytics putem urmari conversiile astfel:

1. Canale – numarul de conversii, revenue

2. Conversii asistate

3. Creare segmente: Organic Traffic

Traficul organic poate fi urmarit astfel:

1. Device

2. In functie de tara

3. Landing page

Vei vedea ca Google Analytics nu poate oferi informatii despre cuvinte cheie si rankings (Not provided). Intentia Google este sa protejeze userii si sa ofere cat mai putine informatii despre cautarile lor. In acest sens, putem folosi Google Console (Google Web Master Tools) cu optiunea Search Analytics.

Iata ce informatii gasim in Search Analytics:

1. Metrici: click-uri, impresii, CTR, average position pentru cuvinte cheie

2. Dimensiuni: cuvinte cheie, landing page-uri, tari, device-uri

3. Filtre: all dimensions, search type, date.

*Problema este ca nu toate cuvintele cheie sunt disponibile – Google afiseaza doar 50-75% dintre cuvintele cheie, iar long tail Keywords nu sunt afisate.

Takeaways: 

1. Traficul si conversiile trebuie sa fie principalele KPI-uri pentru masurarea campaniilor SEO.

2. Cuvintele-cheie si ranking-urile sunt importante in special pentru analiza.

3.  Google Analytics ofera informatii pana la un anumit punct cand Google Console vine cu completari.

Sigur iti va placea si acest articol.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *