Sa facem un exercitiu: gandeste-te la job-urile tale si la oportunitatile in cariera, dar si in viata. Numeste cel putin 2 persoane care au fost “punte” intre tine si angajatori, clienti, actionari, etc.
Sigur exista! Iti voi da cateva exemple. In facultate sigur ai simpatizat un profesor care mai avea un job intr-o agentie de PR/publicitate sau intr-o companie bine vazuta pe piata muncii. Este si cazul meu. Am invatat la el mai mult decat la alti profesori si m-a remarcat. A venit perioada de practica si cum avea legaturi in mass-media a simtit nevoia sa ma recomande. Eram unul dintre studentii care raspundea la ore si nu inceta sa-si faca temele pentru care era nevoie de documentare temeinica pe teren. Erau premisele ca si in mass-media voi reactiona asa. Si asa a fost. Socialul a triumfat, recomandarile au triumfat in fata oricarei aplicari “from de middle of nowhere”.
Primul job mi-a deschis caile spre urmatorul job de data aceasta mult mai serios, mai bine platit. Eram din cercul de cunostinte, puteam iesi oricand in oras atat cu fostii, cat si cu actualii colegi. Socialul era si este un fenomen pozitiv, inspira incredere si creeaza premisele performantei.
Acelasi lucru se aplica si in domeniul HR unde lucrez acum. Dincolo de promovare si accesul la platforme online pentru a verifica CV-uri conteaza intractiunea, legaturile facute din legaturi si recomndarile pentru candidati.
Chiar si SEO inseamna mai nou interactiune. Un site nu mai are valoare daca nu este recomandat de alte site-uri prin backlink-uri. Au devenit un fenomen, dar cu cat site-ul tau primeste mai multe refererinte de la un alt site, cu atat este mai valoros in ochii motoarelor de cautare.
Iata ce inseamna pentru mine sa fii social in marketing online. Credeti-ma ca am invatat din greseli:
– Formuleaza intotdeauna un punct de vedere despre o problema si nu te sfii sa-l exprimi in public. Vei fi catalogat ca o persoana sociala.
– Gandeste-te la problemele tehnice pe care le intampini la actualul job. Pune intrebari. Vei fi catalogat ca social.
– Mergi la evenimente si nu pleca imediat dupa ce se termina si nici nu sta cu ochii in telefon in pauze! Da mana cu oamenii si intreaba-i cu ce se ocupa, cu ce scop au venit la eveniment, cum li se pare.
– Adopta regula celor 5 minute zilnice pe LinkedIn timp in care sa te imprietenesti cu profesionisti din diferite domenii. Fixeaza sa dai accept macar unei persoane pe zi.
– Scrie pe blog si promoveaza-l in grupuri de interes pentru domeniul tau.
– Creeaza o comunitate in jurul tau abordand probleme de interes si transfera legaturile din online in offline.
– Da refresh mintii si propune-ti sa fii mai putin critic cu tine si cu ceilalti. Oamenii care sunt increzatori in calitatile proprii si in calitatile celor din jurul lor sunt sociali, in timp ce oamenii antisociali se focuseaza mai mult pe issue-urile lor si ale celor apropiati. Daca vrei sa devii o persoana sociabila invata sa crezi in tine si in calitatile tale.
– Renunta la supra-analiza! Renunta sa judeci si sa analizezi oamenii si invata sa te bucuri de viata sociala!
Despre importanta socialului nu numai in cariera, ci si in viata am aflat de la Tony Hsieh, autorul cartii Delivering Hapiness. Crescut in cultura orientala, avea un drum bine definit in viata: sa faca o facultate de prestigiu si sa aiba o cariera admirata: de medic, inginer. Cu toate acestea a selectat in viata experiente din care sa invete, punea inregistrari parintilor in loc sa exerseze la pian si in timpul acesta citea reviste din care afla de diferite mici business-uri pe care le putea practica si el. A inceput prin a adminsitra o ferma de rame, apoi o pizzerie, a inceput programarea cu Pascal, a lucrat apoi pe bani multi la Microsoft desi nu trebuia decat sa ruleze niste teste care acopereau aproape toata ziua de lucru. A continuat cu LinkExchange si apoi cu Zappos – cel mai mare retailer de pantofi – cu vanzari anuale de peste 1 miliard de dolari. Cu toate acestea, Tony avea tot timpul nevoie de inspiratie si de fericire. A jucat poker pentru a deprinde strategia si cultura pe care sa o aplice in business si a descoperit cat de bine ii face socialul si discutiile cu prietenii. Chiar inainte de ziua lui, desi statea intr-o mansarda de 130 de metri patrati, a preferat sa cumpere in acelasi bloc un penthouse de 325 metri patrati. A transformat penthouse-ul intr-un loc prietenos, pregatit parca pentru acele momente din studentie cand se uita impreuna cu prietenii la serialul Friends. Penthouse-ul a devenit locul de intalnire pentru brunch-urile de duminica, fiind perfect si pentru afterparty-uri. Desi avea tot ceea ce isi dorea din punct de vedere financiar, Tony era cel mai fericit in compania prietenilor. Si-a dat seama cat a pierdut din punct de vedere social de la termianrea colegiului. Well-being-ul lui insemna mai nou sa fie alaturi de prieteni, conectat si preocupat de ceea ce i se intampla fiecaruia din grup. Citind cartea, constientizezi importanta socialului si a fericirii in viata 🙂