20150603_194339

 

 

Totul a pornit de la increderea lui Felix Tataru in Puterea unei idei. Avea conceptul de share-uire, de impartasire de experiente intre oameni, cu un cuvant important de zis in companii mari de la International Advertisig Association (IAA). Este cea mai mare asociatie de comunicare din lume pe care Felix Tataru a condus-o intre 2005 si 2010, insa in acea perioada nu s-a concretizat un schimb de experiente intre membrii asociatiei.

Cum fiecare primvara aduce si proiecte frumoase in companii, directorii GMP Advertising au sunat-o pe Marta Usurelu, redactor-sef Biz.
GMP: Stii emisiunea schimb de mame?
Marta: Daa.
GMP: Atunci asta vrem sa facem si noi, dar cu directorii de marketing din cele mai mari companii din Romania. Pentru o zi sa fie directorii de marketing pentru o companie dintr-un alt domeniu decat cel in care activasera pana acum.20150603_174359

Echipa Biz a raspuns cu entuziasm unei astfel de provocari mai ales ca directorii de marketing sunt vizati pentru a povesti experientele lor in articolele din revista. Iar studiile pentru piata de marketing sunt interesante: in Romania sunt 5000 de directori de marketing, iar 60% sunt femei. Ceea ce este ingrijorator este ca unii dintre directorii de marketing nu au facut vreodata vreo campanie desi au peste 7 ani experienta. 

 

Din experienta redactorilor Biz merita amintita situatia in care acestia suna la companii si il cer la telefon pe directorul de marketing. Li se raspunde sec ca nu-l pot da la telefon pe directorul de marketing, nici nu pot sa-i comunice numele. La intrebarea: Cu ce agentie de PR lucrati? au primit si un astfel de raspuns: Nu facem PR pentru agentii. 

Iata cum specialistii in marketing de la brand-uri diferite au renuntat pentru o zi la functia lor in companie pentru a face schimb de experienta cu echipa de marketing a altei companii.

1. Raluca Kisescu – director de marketing Avon a facut schimb de experienta cu Tudor Galos – director de marketing Microsoft Romania. Ce schimbare la 360 de grade ati spune! Insa experienta a fost benefica si productiva pentru ambele parti.

Raluca si Tudor se cunosteau inca dinainte de a face acest schimb. Tudor scrisese un articol pe blogul lui despre emisiunile mondene care nu ar exista daca nu ar exista companii care sa le sponsorizeze. Printre acestea se numara si Avon. Raluca l-a contactat, i-a multumit si a recunoscut ca i-a scapat de sub control aceasta situatie.

Dupa ce fiecare a trecut prin departamentul celuilalt, acum au in plan proiecte faine. De pilda, Avon se specializeaza tot mai mult pe zona de e-commerce. Daca fetele se pricep foarte bine la prezentarea produselor si la vanzarea acestora, prietenii lor se ocupa de partea de software si aici Microsoft poate ajuta.

La Avon, Tudor a fost supus unei experiente tipice: a fost intampinat cu ursuletul companiei si apoi a primit 10 rujuri in nuante de rosu. A urmat intrebarea-cheie: Care este rosu? Pe langa experienta de a lucra intr-o echipa de marketing unde femeile sunt majoritare, Tudor a cunoscut-o si pe secretara care la prima vedere pare antipatica pentru ca tipa, insa este felul ei de a-i spune Ralucai ca managerul general asteapta un raport sau documente importante.

Desi Avon si Microsoft par sa nu aiba puncte in comun la prima vedere, experienta a fost benefica. Directorii de marketing au constientizat ca au in comun zona de retail si consumer si ca indiferent de domeniul in care lucreaza este nevoie de creativitate si deschidere. Microsoft a invatat ca trebuie sa creeze experiente memorabile pentru clientii sai, sa coboare in sfera socialului  asa cum procedeaza si Avon. Acesta este si planul la lansarea Windows 10 – o campanie out of the box care arata ce poate face produsul pentru romani.

 

Business-ul romanesc are nevoie de experiente bune, de experiente in comun. Asa cum spune si Tudor Galos, directorul de marketing Microsoft: Important este ca oamenii de marketing sa isi doreasca sa iasa sa se cunoasca si sa faca schimb de idei, sa lege relatii. Azi avem un titlu pe o carte de vizita, dar maine s-ar putea sa nu-l mai avem si pana la urma raman relatiile dintre oameni si lucrurile pe care le pot face impreuna. 

 

2. Andreea Toloaca – marketing manager Orkla Foods Romania a facut schimb de experienta cu Ionut Gheorghe – director de marketing la Renault Romania. Surprinzator, nu? Mancarea cu automobilele? Chiar si in acest caz au avut elemente comune.

Andreea crede in cross promotion, asa ca anul trecut a sunat si ea la Renault pentru a cere cu directorul de marekting, dar nu a primit numele lui. L-a cautat pe LinkedIn si in final a reusit sa comunice cu Ionut. Era, insa, prea tarziu. Andreea lansase deja campania in care sigla Ardealul aparea pe automobilele Dacia.

In intalnirile lor au mizat pe Consumatorul roman = consumator de branduri romanesti.
Andreea a marturisit ca a invatat multe de la Renault mai ales din partea de cercetare si din strategiile Renault de transformare intr-un brand international. A descoperit diferente majore: una e sa convingi un om sa cumpere un pateu si alta e sa-l convingi sa cumpere o masina. Ionut a luat proiectul ca pe ceva interesant, a fost ca o bula de oxigen pentru a iesi din rutina industriei. A fost impresionat la Orkla de stiinta gestiiunii unui portofoliu multimarca pe care o poate aplica si in cazul Dacia si Renault.

Cele doua echipe au avut nu una, ci trei intalniri in cadrul caruia a fost creionat profilul consumatorului roman consumator de pate Ardealul si posesor de Dacia Renault.

3. Anca Nuta – Head of Identity and Communication Unicredit Tiriac Bank si Monica Eftimie – Chief Marketing Officer la KFC, Pizza Hut, Paul. Din nou, ce au in comun banca cu industria fast food?Cand a auzit de acest schimb de experienta, Anca nu a intrebat care sunt ceilalati directori, ci care va fi reactia departamentului de Legal and Compliance. Surprinzator a avut sprijinul tuturor colegilor. Recunoaste ca manca la KFC in facultate cand primea bani de acasa. Banii sunt cuvantul cheie in ambele business-uri, iar Anca si Monica au pus la punct un card care ajuta ambele business-uri. Mai multe detalii veti descoperi chiar in KFC.

Chiar daca este vegetariana, Anca ar repeta oricand experimentul pentru ca i-a permis o abordare out of the box intr-o industrie mult mai permisiva din punct de vedere al comunicarii decat sistemul bancar. Acest schimb de experienta a ajutat-o sa vina cu mai multe idei si in munca sa de zi cu zi.

4. Calin Clej – Marketing Director PepsiCo si Mihai Barsan – Vicepresedinte Marketing Ursus Breweries. Calin Clej a marturisit ca a fost o provocare mai ales ca erau in joc cifrele fiecarei companii. Fiecare a fost surprins de profesionalismul echipei pe care a coordonat-o pentru o zi si a simtit ca trebuie sa se intample mai multe proiecte de genul acesta pentru ca oamenii de marketing sa interactioneze mai mult. Cauza comuna este consumatorul care trebuie sa aiba cea mai buna experienta pentru a ramane fidel brand-ului.

Calin Clej a mentionat ca un expat ar razbi cu greu in Romania in industria marketing-ului.
5. Adrian Nicolaescu, director de marketing Mega Image si Georgia Baltag – Marketing Manager MasterCard Romania. 

Adrian Nicolaescu a povestit ca cel mai dificil moment din aceasta experienta a fost atunci cand si-a anuntat echipa ca le vine un alt director de marketing. Este de analizat o astfel de ipoteza pentru ca odata devenita realitate poate avea efecte asupra productivitatii echipei. Acesta a subliniat ca astfel de parteneriate sunt benefice atat timp cat exista cineva care intelege business-ul ca si tine, are aceleasi valori si principii. Crede in puterea comunitatilor si in oferirea de valoare si calitate clientilor in contextul unei piete care afiseaza bannere cu preturile cele mai mici. Desi a intarziat la birou in ziua cand a fost director de marketing la MasterCard Romania s-a bucurat de discutiile cu noua echipa, de ideile care s-au nascut si de abordarea mai echilibrata a ego-ului sau.

La eveniment a fost prezent si Ovidiu Ghirman – Director Executiv Comercial Segment Business Telekom Romania, compania care a sustinut aceasta campanie. Aceasta a declarat ca si-au dorit sa treaca de la notiunea de preturi la Cum am putea sa ajutam companiile sa-si creasca business-urile. Astfel au ajuns sa sustina aceasta idee inovativa care se potriveste cu sloganul Telekom: Inovam impreuna.

Cel mai important aspect al Biz Marketing XChange este ca a reusit sa aduca impreuna oameni din industrii diferite care pana ieri nu credeau ca pot coopera din cauza clauzelor de confidentialitate sau legale. Impreuna au iesit din zona de rutina si au descoperit ca pot face ceva util si frumos pentru consumatorul roman, iar primele roti au pornit deja la drum pentru ca: In Marketing e ca in dans, te uiti si il simti/il asculti pe celalalt. (Felix Tataru).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *