Pana acum un an – doi, ai fi putut spune ca institutiile publice lipsesc din social media, comunica rar, in termeni birocratici sau nu comunica. Ei bine, sunt si institutii care si-au inteles bine rolul de a fi alaturi de publicul lor si in ciuda domeniilor care implica multa seriozitate, au gasit calea de a ne destinde pe Facebook. Un exemplu este Ambasada Suediei la Bucuresti care are o echipa mica, dar talentata cand vine vorba de alegerea subiectelor si comunicarea lor :).
Va mai amintiti momentul de la finalul anului trecut, cand Dacian Ciolos a protestat impotriva reformelor din justitie si a iesit in Piata Victoriei, purtand un fes? Au fost multe discutii pe Facebook despre acest fes, unii au spus chiar ca ar costa doar 15 euro.
Ambasada Suediei la Bucuresti a valorificat momentul si a reactionat imediat printr-un mesaj de clarificare pe Facebook: „Impresionat de caciula fostului premier Dacian Ciolos vazuta in imaginile de la TV? Este o caciula suedeza, produsa de Fjällräven. Inca din 1964, Fjällräven produce pentru Suedia imbracaminte practica. Acum, produsele Fjällräven sunt purtate in intreaga lume”. In postare apare si link-ul catre site-ul producatorului.
Postarea a strans peste 2,4 K si 370 share-uri. Desigur, este interesant de aflat si care a fost rata de click pe link si chiar pe site-ul ambasadei (un trend in comportamentul noilor useri), precum si procentul de crestere a numarului de like-uri date paginii de Facebook ca urmare a viralizarii acestei postari. Acestea, raman, insa, informatii confidentiale.
Membrii echipei de comunicare de la Ambasada Suediei in Romania coreleaza postarile cu ceea ce se intampla in Romania. In Ziua cand Parlamentul Romaniei a decis sa faca un referendum pentru schimbarile din Constitutie si pentru definirea familiei au postat o poza cu doua maini si textul: Love and respect makes a family.
Si aceasta postare a strans peste 2,4 K like-uri si peste 1100 share-uri, semn ca userii au rezonat cu mesajul.
De unde vine aceasta abordare relaxata pe Facebook a Ambasadei Suediei in Romania
Asa cum spunea Alexander Peyre Dutrey, diplomat in cadrul Ambasadei Suediei, in cadrul Social Media Summit din luna martie, focusul echipei de comunicare a fost gasirea unui public tinta. Au ales sa comunice pentru tinerii, din mediul urban, progresivi si au adaptat mesajele acestui public. Au analizat unde interactioneaza tinerii, cum interactioneaza, care e prezenta lor in social media.
Mai mult decat atat, membrii echipei de comunicare au incercat sa afle care este parerea tinerilor fata de institutiile publice din Romania. Majoritatea au spus ca institutiile sunt plictisitoare in social media, nu au un cuvant de spus. Astfel, Ambasada Suediei in Romania a vrut sa schimbe aceasta preconceptie si sa fie parte a dezbaterilor initiate de tineri. Strategia de comunicare implica comentarii la problemele actuale din Romania, dar cu respectarea acordului de la Viena de a nu interveni in afacerile nationale. Evident ca au primit si foarte mult “troll” (dezaprobari, glume malitioase) la postari, insa le raspund tuturor cu respect in ton si ii dezarmeaza pe cei mai inversunati comentatori prin argumente solide.
Aceasta abordare pe Facebook ajuta membrii Ambasadei in munca de zi cu zi, in interactiunea cu institutiile statului, dar si cu cele internationale. Sunt mereu atenti la ceea ce se intampla si incerca sa se diferentieze prin ceea ce posteaza pe Facebook. Cauta mereu oportunitati si le place sa atinga valurile ca in surf. 🙂
Totul – intr-o echipa mica de comunicare formata din 3 oameni :).
Tipuri de postari cu cel mai mare engagement pe pagina de Facebook a Ambasadei Suediei in Romania
- Postarea in care Ambasada Suediei inlatura preconceptiile despre familie si ii indeamna pe fani sa faca un gest de suflet: sa arate ce inseamna sa fii un parinte bun. Poza face cat 1000 de cuvinte si este sustinuta de indemnul de a comenta tot printr-o poza graitoare prin care tatii arata cum se implica in cresterea copiilor. Pozele sunt inscrise in concursul Romanian Dads, prin care tatii pot castiga: vouchere de cumparaturi la IKEA, afisarea fotografiei in cadrul unui vernisaj si expozitie la ARCUB in luna iunie, precum cartile Swedish Dads si Copiii spun emotiile sunt bune.
- Postarile in care sunt clarificate confuzii frecvente intre Suedia (Sueden) si Switzerland (Elvetia). Pe pagina de Facebook a Ambasadei a fost preluata o astfel de postare care apartine Consulatului general al Suediei in New York.
In poza sunt prezentate elementele specifice fiecarei tari: Suedia este cu steagul sau albastru cu galben, cu tipul sau de ceas, cu ciocolata sa si ustensilele din lemn pentru bucatarie. Elvetia are steagul sau cu rosu si alb, celebrul ceas cu mecanism elvetia , ciocolata Toblerone si briceagul multifunctional.Pentru a destinde atmosfera, au avut o abordare amuzanta menita sa convinga: au promis celor care nu ii cred o excursie in Swederland si au facut trimitere spre site-ul www.swederland.com care nu exista. Pentru a intari argumentele, au facut trimitere si la hashtag-ul #swederland, valabil pe Facebook si pe Twitter. - Un alt tip de postare ii implica pe romani si arata intelegere fata de ei. Asa cum Bucurestiul este incurcat adesea cu Budapesta, asa si Suedia este incurcata cu Elvetia. S-a intamplat si la case mai mari, cand firma suedeza Spotify s-a lansat la New York Stock Exchange. In locul steagului suedez, l-a afisat pe cel elvetian. In 15 minute a fost schimbat, insa imaginea a fost preluata de mass-media.
- Ambasada Suediei ia pozitie fata de asa numitele fake news care implica cetatenii suedezi.
Este vorba de un articol de pe site-ul activenews.ro in care se vorbeste despre Suedia, tara care lucreaza activ la deconstruirea genului: baietii invatati sa poarte rochii, fetitele ajutate sa se comporte ca baietii.
In replica, la acest articol, pe pagina de Facebook a Ambasadei Suediei in Romania, a fost postat un mesaj de clarificare. In primul rand a fost publicata definitia fake news-urilor, conform Cambridge Dictionary, Collins Dictionary si Wikipedia.
Apoi, reprezentantii Ambasadei au clarificat ca pozitia este aceea de a nu comenta calitatea articolelor, ci de a lasa publicul sa o faca.
Pentru a demonta stirea, au oferit informatii despre gradinitele suedeze unde copiii au parte de o ingrijire de calitate la preturi mici si, la finalul mesajului, au oferit doua link-uri ale unor articole de pe site-ul www.sweden.se.ro. Aici sunt si exemple care arata spre ce activitati si valori este orientat sistemul de invatamant prescolar din Suedia. - Postarile amuzante care au legatura cu vremea. Da, merg de minune cand ne speriem ca in Romania vine zapada in luna martie. Ambasada Suediei in Romania a postat un scurt video care arata ca in Suedia nametii sunt mai mari decat in Romania, dar oamenii iau totul ca pe ceva natural si chiar se bucura sa inoate prin ei pentru a intinde rufele. Mai mult decat atat, reprezentantii Ambasadei reactioneaza amuzant la comentarii, unul dintre ele fiind: Pe voi nu va trage curentul? Raspunsul Ambasadei: Il tragem noi pe el si o poza cu eoliene suedeze :).
- Sustinerea egalitatii de sanse intre barbati si femei printr-o campanie care are ca scop atragerea cat mai multor femei editori pe Wikipedia. Acestea ar urma scrie mai multe multe pagini despre personalitatile feminine din Romania, paginile despre barbati fiind de 4 ori mai multe in momentul de fata.
- Stirile despre buna organizare din Suedia, tara care a reusit sa scape de gunoi, prin reciclare si acum a ajuns sa importe gunoi din alte tari.
Scopul Ambasadei Suediei In Romania este de a oferi romanilor un model de bune practici.
- Lucrul cu influencerii in campanii si pozele care fac cat o mie de cuvinte. Ambasada Suediei In Romania isi doreste sa arate ca si tatii pot fi parinti buni, unii dintr eei fiind foarte implicati in cresterea si educarea copiilor. Este si cazul cunoscutului prezentator TV, Virgil Iantu, care se ocupa indeaproape de fiica sa. Fotografia cu el si fiica sa transmite ca au o relatie apropiata. O astfel de relatie este un model, iar tatii (din Romania si nu numai) sunt incurajati sa trimita o fotografie care ilustreaza un moment cu copilul pe adresa de e-mail a ambasadei. Totul impreuna o scurta descriere a experientei de tata implicat si motivele acestei alegeri. Fotografiile selectate vor fi parte a expozitiei foto “Romanian Dads” care va fi prezentata publicului la ARCUB.
- Postarile despre sistemul de invatamant din Suedia care ofera numeroase avantaje: este gratuit, relaxat si informal, studentii se pot adresa profesorului folosind prenumele acestuia, pot sa arate ca nu sunt de acord cu el si sa arate perspectivele lor. De asemenea, au dreptul al 15 minute de intarziere, celebrul sfert academic chiar se respecta. Mesajul este insotit de un meme si un mesaj simpatic care a adus mult engagement.
- Alte tipuri de postari care atrag si implica comunitatea pe pagina de Facebook a Ambasadei Suediei in Romania sunt cele care indeamna la relaxare. Este prezentat filmul “Never wipe tears without gloves”, cu scenariu care apartine unui autor suedez, care urma sa fie ecranizat in Romania in luna februarie. De asemenea, engagement bun au si postarile cu poze din cadrul Ambasadei Suediei in Romania. Sunt prezentati internii ambasadei, dar si Pixie, cainele intern. Acesta a atras si alte poze din partea internautilor. Le poti vedea aici si aici.
Nota: pozele sunt publice si au fost preluate de pe pagina de Facebook a Ambasadei Suediei in Romania. Fotografia de cover are creditele: Lola Akinmade Åkerström, imagebank.sweden.se
Un gest foarte frumos, daca e pentru Romania, poate fi facut de oricine